הרצאות     /     אודות     /     המלצות

פקס:

04-6549535

"אחרי החגים יתחדש הכל" – חוזרים לשגרה במשפחה

"עייפות בלתי מוסברת, פיק ברכיים לא מובן, צל שרב על כל הדרך ואבק לבן.." נעמי שמר היטיבה לתאר בשירה "התחדשות אחרת" את התחושות שחווים כולנו עם סיום תקופת החגים והצורך להתכנס שוב לשגרה, מבורכת פחות או יותר. מה קורה אם נוסף על כך ילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז? ואם גם ההורה סובל מאותה הפרעה?

 אם ילדכם אובחן כסובל מהפרעות קשב וריכוז כדאי שתבדקו האם גם אתם סובלים מבעיה דומה. במקרים רבים אחרי אבחון הילדים הורים מגלים שגם הם סובלים מהפרעה דומה אך לא היו מודעים לכך. זאת ועוד, המחקר מצביע על כך שאנשים עם הפרעות קשב נוטים להינשא זה לזה, וכך בקרב זוגות רבים לשני בני  הזוג הפרעות קשב וריכוז.

החזרה לשגרה וההורות היום יומית יכולות להיות קשות כשההורה סובל מקשיי קשב. הקושי הראשון והמרכזי הוא חוסר היכולת להתמודד עם מעברים. מעברים משגרה לחופשה ולהפך, מבוקר ללילה ולהיפך, ממשחק להכנת שיעורים, לפני כניסה למקלחת וכדומה. הקושי במעברים עלול לגרום לחוסר יכולת לתפקד. במה זה מתבטא? חוסר רצון לקום בבקר, דכדוך ודיכאון קל, מחסור באנרגיה. כל אלה מובילים לקשיים תפקודיים היוצרים איחורים ובעיות בארגון לגן ולבית הספר (הילד מגיע ללא אוכל או ציוד לימודי לבית הספר, אינו ערוך למערכת השעות כמו שיעור ספורט, ההורים לא זוכרים לעקוב אחר ההודעות הבית ספריות וכדומה). ובערב? אין שעת שינה מסודרת, ארוחות הערב לא מוכנות בזמן והמקלחות לא מתוכננות כך שיתאימו לשעת ההשכבה. במשפחות אחרות תמונת המצב הפוכה: דווקא בימים הראשונים לאחר החופשה, ההורים מגייסים את כל מרצם על מנת ליצר שגרה מסודרת ואף מצליחים בכך, עד שיוצאת הרוח מהמפרשים והבלגן חוזר לשלוט במשפחה. הקושי בחזרה לשגרה עלול ליצור מצבי לחץ המתבטאים בהתפרצויות זעם בלתי נשלטות הן של ההורים והן של הילדים, עד למצב של אלימות מילולית ואפילו פיזית.

הבשורות הטובות: יש פתרונות מעשיים

על מנת להתמודד עם הקשיים כדאי שההורים יכינו את עצמם ואת ילדם יומיים לפני החזרה לשגרה, בשלב הראשון באמצעות שיחה או תזכורת פנימית מה יקרה בימים הקרובים ואיך הם צפויים להרגיש (בלבול, דכדוך). מומלץ להכין רשימה מפורטת של הפעולות שיידרשו לבצע בבקרים הראשונים מרגע ההתעוררות של ההורים, דרך הקמת הילדים ועד היציאה למוסדות הלימודים ולעבודה.

אימון אישי וטיפול מתמקד במתן כלים פשוטים להתמודדות עם התופעה. במהלך האימון לומדים להתמודד עם הבעיות היום יומיות באופן קוגניטיבי ומעשי, למשל באמצעות טכניקות שמלמדות איך לייצר סדר יום עקבי ואיך להתמודד עם הדחיינות שהפרעת הקשב גורמת.

יש לכם מה לומר? נשמח לקבל את תגובתכם.
כל תגובה עוברת בדיקה וסינון במערכת ותאושר רק לאחר בדיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חופשה
תוכן עניינים
מאמרים אחרונים
אימון שווה שינוי. נביטה וצמיחה מחדש
בוגרים
זיוה שגיא

מהו אימון אישי המתמקד בהפרעת קשב?

אימון אישי להפרעות קשב כתבה: ד"ר זיוה שגיא אימון אישי הוא תפיסה ופרקטיקה ההולכות ומתפתחות ברחבי העולם. האימון תופס תאוצה ועושה לו תומכים ומאמינים רבים.

קרא עוד...
דילוג לתוכן