הרצאות     /     אודות     /     המלצות

פקס:

04-6549535

מהו אימון אישי המתמקד בהפרעת קשב?

אימון אישי להפרעות קשב

כתבה: ד"ר זיוה שגיא

אימון אישי הוא תפיסה ופרקטיקה ההולכות ומתפתחות ברחבי העולם. האימון תופס תאוצה ועושה לו תומכים ומאמינים רבים. דעה רווחת בקרב אנשי מקצוע רבים היא שמדובר בתהליך ובהתערבות בלתי מקצועיים ואפילו שרלטנים. מאמר זה מנסה להאיר את המטרות והשיטה של אימון אישי להפרעות קשב, שפותח לראשונה בארצות הברית והורחב ועובד על ידי ד"ר זיוה שגיא.

מהו אימון אישי לאוכלוסיות עם הפרעת קשב?

ADHD – הפרעת קשב היא תופעה ביולוגית/נוירולוגית (שמקורה במוח), אשר פוגעת באיכות החיים של אלו הסובלים ממנה: קושי משמעותי בתפקוד בלמידה, בעבודה ובחיי המשפחה, בעיות בריאותיות, כלכליות וחברתיות.

אימון אישי (Coaching) הוא תהליך התערבותי שמטרתו העיקרית היא להביא את המתאמן ל'מצב החיים וההצלחה' המתאימים לו ביותר; לסייע לו לממש את הפוטנציאל הגלום בו; ולסייע לו להתמודד עם אירועי החיים השונים. בסיס תיאורטי של האימון האישי לקוח מתחומי דעת שונים (ספורט, ניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה ועוד). האימון להפרעות קשב וריכוז שואב חלק ניכר מהבסיס התיאורטי והמעשי שלו על תחומי דעת נוספים: הפסיכולוגיה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT); הפסיכולוגיה החיובית; לוגותראפיה; טיפול קצר מועד לפתרון בעיות (SFBT), פילוסופיית הקאיזן, המחקר עם הפלסטיות של המוח ועוד.

האימון האישי (Coaching) מאפשר לאנשים עם הפרעות קשב לרכוש כלים לניהול ההפרעה ולעקוף את  הלקויות. ובעיקר, השתלבות טובה יותר במסגרות החיים ושיפור רמת תפקוד, ההישגים, והתוצאות בחייהם. האימון האישי מיועד לילדים, נוער ומבוגרים המתמודדים עם סימפטומים של לקויות למידה ו/או הפרעת קשב. תהליך זה מתמקד בפיתוח ויישום אסטרטגיות להרגלי חשיבה והרגלי חיים וכלים יעילים ליישום. כמו כן, מיועדים הכלים האימוניים להורים ולמורים ע"י קבלת כלים ואסטרטגיות להעצמת הילדים והמתבגרים ויצירת תנאים להצלחתם המקסימאלית.

האימון האישי הוא תהליך קצר מועד, המסתיימים כאשר המתאמן מדווח על השגת מטרותיו ועל שיפור ניכר באופן התנהלותו. למרות שהתהליך איננו טיפול פסיכולוגי, אך מעצם העיסוק ביצירת שינויים חיוביים ובחשיבה חיובית, תוצר הלוואי הוא עליה בדימוי העצמי.

הקשיים שמקורם בהפרעות הקשב, שהאימון האישי נותן להם מענה:

  • מחשבות שליליות אוטומטיות
  • קשיים בתהליכי למידה, ובתפקודים האקדמיים (למשל, הכנת שיעורי בית ולמידה למבחנים)
  • בעיות התנהגות וקשיים בציות לחוקים
  • התפרצויות כעס ותוקפנות
  • בעיות חברתיות
  • דחיינות, קשיים בתכנון, בארגון ובניהול זמן
  • קשיים בוויסות מילולי ורגשי וקושי בגמישות מחשבתית
  • קשיים בגיוס מוטיבציה
  • סיכון לפשיעה
  • בעיות בתעסוקה
  • בעיות בזוגיות
  • קשיים בקבלת החלטות ובפתרון בעיות

ועוד

דוגמה למקרה אימוני

לפני כשנתיים הגיעה אלי בחורה מקסימה, מוכשרת ויפה בשם גלי (שם בדוי), שבשיחת ההיכרות אתה אמרה לי את המשפט "אני מרגישה שלא השגתי עדיין כלום בחיים, אין לי תואר אקדמי, אני לא נשואה, אין לי ילדים ואין לי מקצוע". במפגשים הראשונים למדתי להכיר את גלי ומתוך סיפורה למדתי עליה שהיא בזוגיות ארוכה של 6 שנים, היא עבדה בכמה עבודות והייתה לעובדת מצטיינת, היא מנהלת משק בית משותף עם בן זוגה, מבשלת, מנקה, דואגת שתמיד יהיה אוכל בבית ועוד, והסיבה שהיא לא עובדת או לומדת היא ויתור שעשתה למען הקריירה של בן זוגה, שבעקבות העבודה שקיבל, הם עברו להתגורר בחוץ לארץ, במדינה שבה היא פחדה לעבוד או ללמוד, בעיקר בגלל התמודדות עם השפה המקומית. בעיניים שלה היא כישלון. אין לה עבודה, היא לא עושה כלום כל היום, היא לא נשואה ואין לה ילדים. בתהליך האימון התחלנו לתצפת על החיים שלה ולמצוא את כל ההצלחות שלה. בהתחלה ברזולוציה קטנה מאוד: היא קמה כל בוקר מהמיטה, מתלבשת, מכינה לה ולבן זוגה ארוחת בוקר, הולכת לסופר לעשות קניות ועוד. הצלחות מהסוג הזה לא נתפסות בעיניי המוח של רובנו כהצלחות משום שאנו רואים אותן כמובנות מאליהן, ולכן חשוב להדגיש אותן ולסמנן כהצלחות. היא למדה שההצלחות הללו אינן בבחינת מובן מאליו, באותה מידה היא הייתה יכולה להישאר כל היום במיטה, לא להכין אוכל ולא ללכת לסופר. בשלב הבא עברנו לחפש את ההצלחות היותר גדולות שלה: היא למדה 12 שנות לימוד, יש לה בגרות מלאה עם ממוצע גבוה מאוד, היא שירתה בצבא, ביצעה את תפקידה מצוין, עבדה בשלושה מקומות שונים והצטיינה בכל העבודות, ויתרה על לימודים ופיתוח הקריירה שלה לטובת בן זוגה, מנהלת משק בית בהצלחה, אוהבת, מסורה ונאמנה לבן זוגה, בתהליך האימון גלי למדה לתצפת על מציאות חייה, ולאסוף עדויות לכך שהיא אהובה על ידי בן זוגה, ושהיא עצמה אוהבת אותו ומשקיעה בו ובזוגיות שלהם רבות.

בגלל שגלי חייתה עם מחשבות שליליות שבעטיין ראתה בעצמה כישלון והאמינה שאיננה אהובה – היא פחדה להתחתן בעיקר כי חששה שהזוגיות שלה תתפרק, לכן היא גם פחדה להיכנס להיריון, פחדה מלהיות

אמא גרועה ועוד פחדים שנבעו מהתחושה שהיא כישלון, שנוצרו בעקבות חיים שלמים של התמודדות עם הפרעת הקשב, שגרמה לה לצבור עוד ועוד כישלונות. המחשבות השליליות האוטומטיות תמיד עלו בכל מחשבה שלה לגבי עצמה ושיתקו את המוטיבציה שלה ללמוד ולקבל החלטות חשובות לגבי עתידה.

במהלך התהליך היא נרשמה ללימודים בקורס במדינה שבה היא ובן זוגה התגוררו, ובעקבות תהליך האימון, התגברה על החשש להתחתן, ילדה ילד, התחילה ללמוד באוניברסיטה ומצאה עבודה שהיא מתמידה בה. היום היא כבר לא מרגישה כישלון.

מקורות:

דוידג', נ' . (2009). המוח הגמיש – סיפורים מקו החזית של חקר המוח. ירושלים: הוצאת כתר.

מאורר, ר'. (2005). דרך הקאיזן – צעד קטן לשינוי גדול.

סליגמן, מ', א', פ', (2005). אושר אמיתי. בן שמן: מודן.

פרנקל, ו'. (1970) מבוא ללוגותיראפיה: האדם מחפש משמעות: ממחנות המוות אל אקסיסטנציאליזם. תל אביב: דביר.

Bandura A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New-York: W. F. Freeman and

        Company.

Beck, A. T. (2005). The current State of cognitive therapy: A 40-year retrospective. Arc 

        Gen Psychiatry, 62, 953 – 959.

de Shazer, Steve (2005). More than Miracles: the State of the Art of Solution-focused Therapy. Binghamton, NY: Haworth Press.

יש לכם מה לומר? נשמח לקבל את תגובתכם.
כל תגובה עוברת בדיקה וסינון במערכת ותאושר רק לאחר בדיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אימון שווה שינוי. נביטה וצמיחה מחדש
תוכן עניינים
מאמרים אחרונים
דילוג לתוכן